Krav til arbejdsmiljø
Aftenskolen er arbejdsgiver for undervisere, skoleleder og eventuelle andre ansatte, og skal derfor leve op til reglerne i Arbejdsmiljøloven.
Loven stiller tre helt centrale krav til jer som arbejdsgiver:
- I skal lave en arbejdspladsvurdering (APV) sammen med dine ansatte
- I skal afholde et årligt møde, hvor I taler om jeres arbejdsmiljø
- I skal oplære og instruere medarbejdere
Arbejdstilsynet (AT) har en lang række materialer og guides, som kan være en god hjælp til arbejdet med arbejdsmiljø og sikkerhed.
Er du ny leder eller bestyrelsesmedlem, kan du søge inspiration i deres Guide til nye arbejdsgivere
Organisering af arbejdsmiljøarbejdet
Hvis der er 10 eller flere ansatte på en arbejdsplads, skal man etablere en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvor medarbejderne er repræsenteret. I aftenskoler er det dog svært at få en rimelig funktionsperiode på grund af ansættelsesforholdene på kurser under folkeoplysningsloven, derfor gælder det for aftenskoler, at medarbejdere med mindre end 10 timer ugentligt over et gennemsnit på 3 måneder ikke tæller med i opgørelsen.
Det fritager mange aftenskoler fra at skulle have en sikkerhedsrepræsentant, men det fritager ikke ledelsen for ansvaret for arbejdsmiljøet. Der skal således stadig laves APV og vi anbefaler også, at aftenskolelederen gennemgår et kursus i arbejdsmiljø.
Den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV)
APV'en skal udformes med fokus på arbejdets art, arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering. Den skal forholde sig til de arbejdsmiljøproblemer, der er i virksomheden, samt hvordan de løses.
Der er ingen form- eller metodekrav til hvordan en APV udformes, men der er krav om, at den indeholder:
- En kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
- En beskrivelse og vurdering af problemerne og deres årsager.
- En prioritering og opstilling af handlingsplan til løsning af problemer, som ikke kan løses umiddelbart.
- Retningslinjer for ansvaret for handlingsplanen, dens udførelse og kontrollen heraf.
APV'en skal være tilgængelig i virksomheden, men den skal ikke sendes til eller godkendes af Arbejdstilsynet.
Handlingsplanen skal justeres, når der sker ændringer i arbejdsforholdene (og mindst hvert tredje år).
Skemaer
Her kan du se et eksempel på et skema til APV. Skemaet kan ændres efter behov.
En APV skal efterbehandles og man skal lave en handleplan med prioritering af hvilke udfordringer man arbejder med. Du kan finde et eksempel på skema til handleplan her.
APV i kommunale lokaler
Aftenskoler, der har aktiviteter i lokaler, der også benyttes af andre, skal samarbejde med de øvrige brugere og ejere af lokalerne om arbejdsmiljø og APV. Det betyder, at aftenskoler - evt. via folkeoplysningsudvalget/lokaleforvaltningen - bør indgå et samarbejde med den kommunale sikkerhedsorganisation. Det er imidlertid ikke muligt for aftenskolerne at overdrage ansvaret til hverken kommunen eller andre. Aftenskolen har med andre ord pligt til selv at sørge for at det sker.
Senest opdateret 31. januar 2025
