Du er her: Medlemsservice » Info om Corona » Generalforsamling 2021
Print Friendly and PDF

Generalforsamling 2021

Uanset aftenskolens situation i 2021 så anbefaler DOF, at generalforsamlingen bliver afholdt enten ved at udskyde til senere på året eller ved at afvikle mødet online. Når der skal foretages ’krumspring’ i forhold til foreningens vedtægter, er det vigtigt at vælge de rigtige løsninger og for eksempel ikke gå på kompromis med de demokratiske principper. Den bedste løsning kan variere mellem de enkelte aftenskoler, og du er altid velkommen til at kontakte os i DOF og få et godt råd eller drøfte mulige løsningsforslag.

Udskyd generalforsamlingen til sommer/efterår 2021

Ved at udskyde generalforsamlingen, kan den forhåbentlig afholdes på nogenlunde normal vis. Hvis tidspunktet for afvikling i henhold til vedtægten ikke kan overholdes, kan der henvises til nødret på baggrund af den nuværende situation i samfundet. Det er dog vigtigt, at generalforsamlingen gennemføres, så snart det er muligt ud fra de aktuelle coronarestriktioner.

Afhold generalforsamlingen fysisk

Pr. 11. juni er forsamlingsloftet indendørs 100.

Afhold generalforsamlingen online

En generalforsamling online kan afvikles tidsmæssigt korrekt i forhold til vedtægten, men gennemførelsen skal respektere foreningens demokratiske principper og for eksempel sikre, at medlemmer får mulighed for at deltage uanset teknisk formåen. På selve generalforsamlingen skal der både være mulighed for, at medlemmerne kan ytre sig og afgive deres stemme. Hvis der bliver brug for en hemmelig afstemning, skal man kunne gennemføre dette på betryggende vis. Gå ikke på kompromis med medlemmernes ret til at stemme.

Få hjælp af din DOF-konsulent til online generalforsamling

DOF’s konsulenter tilbyder at deltage i generalforsamlingen for eksempel som dirigent. Vi kan stå for det tekniske, oprette møde og invitere deltagere – og vil samtidig kunne tilbyde at oprette og gennemføre afstemninger. De konkrete muligheder aftales med Anne, Kirsten eller Martin. Kontaktoplysninger finder du her til højre.

Digitale platforme til online-generalforsamlinger

Der findes forskellige programmer, som kan anvendes til onlinemøder. For eksempel Zoom, Teams, Meet, Skype og Messenger. Flere af disse programmer har også indlagt funktion til online afstemninger. Særligt har Teams en god afstemningsfunktion med glimrende sikkerhed. Det er vores vurdering i DOF, at langt de fleste generalforsamlinger kan afholdes ordentligt og sikkert på denne måde.

Der findes også andre platforme til afstemninger online. Vær opmærksom på, at de gratis platforme er ikke sikret imod snyd og anonymitet. Det gælder for eksempel Doodle, Survey Monkey og Google Analyse. Betalingsprogrammer til afstemningsformål har høj sikkerhed, men det er en dyr løsning. Det gælder for eksempel Mobillos og Assembly Voting.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 17. juni 2021