Du er her: Medlemsservice » Info om corona » Generalforsamling 2020

Generalforsamling 2020

Tiden er nu kommet til, at det igen er muligt at afholde generalforsamlinger, hvilket i mange tilfælde sikkert vil finde sted på et tidspunkt efter sommerferien. I DOF anbefaler vi derfor, at man så snart det er muligt, indkalder og gennemfører den generalforsamling, som mange har måttet aflyse i foråret.

Vi har fået spørgsmål om, hvorvidt aftenskolen helt kan undlade at afholde generalforsamling i 2020.
Vi anbefaler, at generalforsamlingen afholdes i 2020, da regnskabet skal endeligt godkendes af foreningens højeste myndighed, som er generalforsamlingen, ligesom det er fordelagtigt at fastholde kadencen med valg til bestyrelsen, så snart det er muligt. Generalforsamlingen skal afholdes fordi foreningsdemokratiet er vigtigt, og skulle der ydermere opstå problemer eller tvister i ledelsen af foreningen, vil en manglende generalforsamling være kritisk.

Når man vælger at udskyde sin generalforsamling, så vil man med stor sandsynlighed ikke kunne overholde foreningens vedtægter, fordi der vil være en tidsfrist. Derfor skal dirigenten – når generalforsamlingen bliver afholdt senere på året – sørge for at foramlingen godkender, at man er beslutningsdygtig på trods af, at mødet afholdes for sent på året.

Vi har fået spørgsmål omkring godkendelse af regnskabet. På generalforsamlingen er det foreningens samlede regnskab, som godkendes, og det skal fortsat ske, når generalforsamlingen kan afholdes. Det, som skal indsendes til kommunen, er aftenskolens tilskudsregnskab, og det er alene bestyrelsen, som er ansvarlig for og skal underskrive dette.

Er I i tvivl, så kontakt os gerne i DOF.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 15. juni 2020