Du er her: Medlemsservice » Aftenskolehåndbogen » Arbejdsmiljø » Sikkerhedsorganisation
Print Friendly and PDF

Den formelle sikkerhedsorganisation

I alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet foregå i en arbejdsmiljøorganisation (AMO). AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø, hvor nøglepersonerne er arbejdsgiveren eller dennes repræsentant, valgte arbejdsmiljørepræsentanter og udpegede arbejdsledere.

Det er en samarbejdsorganisation, der med vægt på samarbejdet mellem ledelsen og medarbejderne skal sikre, at alle ansattes sikkerheds- og sundhedsforhold er i orden.

Det er navnlig vigtigt at bemærke:

  • At virksomheden/foreningen selv skal tage initiativ til at oprette en sikkerhedsorganisation.
  • At arbejdsgiveren/bestyrelsen/lederen skal give sikkerhedsrepræsentanten tid til at udføre arbejdet.
  • At sikkerhedsrepræsentanten skal have den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, og at denne skal betales af virksomheden/foreningen.

Læs mere om organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet her.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 22. juni 2021