Krav til APV

Arbejdsmiljøloven stiller tre helt centrale krav til dig som arbejdsgiver

  1. Lav en arbejdspladsvurdering (APV) sammen med dine ansatte
  2. Afhold et årligt møde, hvor i taler om jeres arbejdsmiljø
  3. Du skal oplære og instruere dine medarbejdere.

Arbejdstilsynet (AT) har en lang række materialer og guides, som kan være en god hjælp til arbejdet med arbejdsmiljø og sikkerhed. Er du ny leder eller bestyrelsesmedlem, kan du søge inspiration i deres Guide til nye arbejdsgivere

Den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV)

APV'en skal udformes med fokus på arbejdets art, arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering. Den skal forholde sig til de arbejdsmiljøproblemer, der er i virksomheden, samt hvordan de løses.

Der er ingen form- eller metodekrav til hvordan en APV udformes, men der er krav om, at den indeholder:

  • En kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
  • En beskrivelse og vurdering af problemerne og deres årsager.
  • En prioritering og opstilling af handlingsplan til løsning af problemer, som ikke kan løses umiddelbart.
  • Retningslinjer for ansvaret for handlingsplanen, dens udførelse og kontrollen heraf.

APV'en skal være tilgængelig i virksomheden, men den skal ikke sendes til eller godkendes af Arbejdstilsynet.

Handlingsplanen skal justeres, når der sker ændringer i arbejdsforholdene (og mindst hvert tredje år).

APV i kommunale lokaler

Aftenskoler, der har aktiviteter i lokaler, der også benyttes af andre, skal samarbejde med de øvrige brugere og ejere af lokalerne om arbejdsmiljø og APV.  Det betyder, at aftenskoler - evt. via folkeoplysningsudvalget/lokaleforvaltningen - bør indgå et samarbejde med den kommunale sikkerhedsorganisation. Det er imidlertid ikke muligt for aftenskolerne at overdrage ansvaret til hverken kommunen eller andre. Aftenskolen har med andre ord pligt til selv at sørge for at det sker.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 20. september 2021