Du er her: Medlemsservice » Aftenskolehåndbogen » Administration » Registrering af foreningen

Registrering af foreningen

Foreningen skal have et CVR-nummer og en NEM-konto, for at få udbetalt tilskud fra kommunen.

Man får et CVR-nummer ved at registrere sig hos Erhvervsstyrelsen på www.virk.dk. Vælg "Start virksomhed". Under virksomhedsform vælges "Almindelig forening" og derefter "Ikke-erhvervsdrivende forening". En aftenskole skal kunne udbetale løn, og dermed er man en virksomhed. Som branchekode skal man vælge ”85.59.00 anden undervisning i.a.n."

Når man har CVR-nummeret, skal man oprette en bankkonto - en NEM-konto - for at kunne få udbetalt tilskud fra det offentlige. Typisk vil skolelederen have fuldmagt til kontoen, hvilket som minimum kræver underskrift fra de tegningsberettigede i foreningen. Spørg i pengeinstituttet, hvordan det foregår og hvilke krav, der stilles. Kravene er øget markant i kølvandet af omfattende hvidvaskningssager, så hav tålmodighed.

NEMID medarbejdersignatur bestilles på www.medarbejdersignatur.dk. Det vil typisk være skolelederen, som har brug for at kunne legitimere sig på aftenskolens vegne.

For at kunne modtage digital post fra det offentlige skal foreningen have en digital postkasse. Denne oprettes på www.virk.dk. For at kunne oprette digital postkasse skal man bruge NEMID medarbejdersignatur.

Er du ved at starte en ny aftenskole, kan du læse mere her.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 4. november 2019