Du er her: Inspiration » Handicap og undervisning
Handicap relateret til undervisningen

Handicap relateret til undervisningen

DOF har undervisning af deltagere med handicap som et fokusområde.

Har du brug for inspiration til arbejdet, er du altid velkommen til at kontakte os for et besøg på din skole, det være sig til et møde med bestyrelsen, underviserne eller administrationen.

Har du brug for viden om tilskud på dette område, kan du finde mere information i Aftenskolehåndbogen

Som inspiration til arbejdet kan du måske finde hjælp her:

  • Etiknotatet- er et fælles dokument for alle forbund. Notatet giver en række anbefalinger til, hvordan man forholder sig etisk til undervisning, hvor deltagerne har handicap i relation til undervisningen. Du finder dokumentet her: Etiknotatet
  • Annoncering- Her er en række anbefalinger til, hvordan man kan beskrive og markedsføre hold for deltagere med handicap. Anbefalingerne kan også bruges som afsæt til en intern diskussion om målgrupper. Du finder det her: Annoncering
  • Tro- og loveerklæring- i daglig tale ofte kaldet handicaperklæringer, er en deltagererklæring, som en del kommuner forlanger at aftenskolen indhenter. DOF har lavet dette forslag, som det står frit for alle at bruge. Erklæringen kan også være et afsæt for en diskussion i det lokale samvirke og med forvaltningen. Du finder det her: Tro- og loveerklæring

Inklusion og tilgængelighed i undervisningen

I DOF har vi fokus på inklusion. Det betyder, at vi på forskellig vis forsøger at skabe et bedre grundlag for øget inklusion i den folkeoplysende voksenundervisning - ikke mindst når det gælder mennesker med handicap.

Derfor har vi i samarbejde med relevante organisationer lavet en række vejledninger med gode råd til, hvordan man som underviser kan støtte tilgængeligheden for deltagere med forskellige handicaps i undervisningen.

Læs mere om disse under DOF Underviser/Deltagere med handicap.

Vil du høre mere, er du velkommen til at kontakte vores konsulenter på området, Niels-Anton Svendsen eller Kirsten S. Knudsen.

Print Friendly and PDF

Senest opdateret d. 18. oktober 2019