Du er her: Inspiration » Fleksibel tilrettelæggelse

Fleksibel tilrettelæggelse

Har du overvejet at lave ny og anderledes undervisning?

Den traditionelle undervisningsmetode i aftenskolen - og en masse andre steder - har været at lade underviseren sidde ved sit kateder og øse af sin viden, mens deltagerne har siddet og suget til sig.

Metoden er gennemprøvet og fungerer fremragende i en masse sammenhænge. Men der er andre muligheder. Der er en masse eksempler på variationer over temaet, der tilfører nyt til undervisningen: gruppearbejde, ekskursioner osv.

Men de er dog "blot" variationer over samme tema. En underviser og en flok deltagere. Folkeoplysningsloven har heller ikke tilladt andet. Der var endda en helt fast takst til aflønning af underviseren.

Indtil få år siden. For da åbnedes muligheden for "fleksibel tilrettelæggelse" nemlig.

Med fleksibel tilrettelæggelse kan du ny lave studiecirkler uden fast underviser, og hvor deltagerne selv tager ansvar for forløbet. Eller bruge e-læring. Eller åbne værksteder. Og meget andet.

Desværre er der ikke så mange aftenskoler, der har grebet muligheden for at kaste sig over nye undervisningsformer. Tildels fordi flere kommuner har haft meget svært ved at definere rammer for det.

Det vil vi i DOF gerne lave om på, og derfor hjælper vi gerne skoler, der vil prøve kræfter med fleksibel tilrettelæggelse - og med al anden udvikling af aftenskoleundervisning i øvrigt.

Til at hjælpe medlemsskolerne med dette har vi bl.a. Initiativpuljen, der kan støtte udviklingsprojekter - og specielt gerne, hvis det drejer sig om fleksibel tilrettelæggelse.

Du kan læse om Initiativpuljen her.

Du er også meget velkommen til at kontakte Martin Thirstrup Hansen, hvis du vil høre mere.

Senest opdateret d. 12. december 2017